Modely tramvají v měřítku G

Historický vůz ev.č. 223

Elektrický motorový vůz ev.č. 223 byl vyroben v roce 1930 smíchovskými Ringhofferovými závody a.s. Praha v jedné z posledních sérií tohoto typu. Elektrickou výzbroj dodala ČKD. Tramavjové vozy , vyráběné v letech 1905 - 1933, v mnoha seriích tohoto typu byly několikrát modernizovány. Vyznačovaly se jednotným vzhledem vozové skříně, kterou navrhl architekt Kotěra.

Po 2. světové válce začaly pražské Elektrické dráhy vyřazovat tramvaje ze starších sérií. Zachovalejší vozy převzal mimo jiné i DP v Olomouci; celkem zd dojezdilo 64 bývalých pražských tramvají.

Na rámu podvozku je umístěna dřevěná skříň s vnějším oplechováním a s uzavřenými plošinami, opatřenými skládacími dveřmi. Po obou stranách skříně je pět bezrámových spouštěcích oken. Střecha je valená s větracím nástřeškem. V jediném oddíle pro cestující jsou podélné lavice, od plošin je oddíl oddělen posuvnými dveřmi.  Elektrická výzbroj ČKD - kontrolér se sedmi jízdními a šesti brzdovými stupni. Dva motory TM 60, elektrická a ruční špalíková brzda. Elektromagnetické kolejnicové brzdy byly v Olomouci demontovány.Tyčový sběrač byl již v Praze nahrazen pantografem.

Motorový vůz ev.č. 223 ( původní pražské číslo 2238 ) byl převzat z Prahy až v roce 1974 již jen jako služební a pracovní vůz. Jako takový jezdil v Olomouci až do roku 1984, kdy byl nově natřen a využit k oslavám 85. výročí MHD. Poté  byl postupně renovován a uváděn do stavu po roce 1947, kdy byly první pražské vozy do Olomouce dodány. Vůz je typickým představitelem tramvajového provozu v Olomouci v 50. a 60.letech.(  Klub přátel MHD při DPMO a.s.)

V roce 2008 byl vůz odvezen ke generální opravě do Krnovských opraven a strojíren, odkud byl potom v červnu 2009 dovezen k oslavám 110. výročí zahájení tramvajového provozu v Olomouci.

 Další zajímavosti na : www.dpmo.cz/default.asp?str=sbirka-tramvaj-223&str2=sbirka

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.